KEZDŐLAP HÍREK REPÜLŐNAPOK PILÓTÁK, KÖTELÉKEK KÉPEK BESZÁMOLÓK
 Hírek
 Repülőnapok
 Pilóták, Kötelékek
 Képek
 Beszámolók
 
 Következő esemény:
 Red Bull Air Race - Fort Worth
 
 Nap képe:
 
 Események:
 
 
 
 
 
 
 
 
Belgian Air Force Days
B - Kleine-Brogel
2014.09.13 - 14
Idén szeptemberben kerül megrendezésre a Belga légierő napja, amelyre elég változatos és tartalmas programmal készülnek a szervezők. Sajnos hazánkat nem képviseli légierőnk, de a környező országok és egy-két felénk ritkábban látott formáció is tiszteletét teszi szeptember második hétvégéjén Kleine-Brogel-ben. Két témát helyeznek előtérbe a szervezők egyik a "A katonai repülés 100 éve" címet, a másik a "40 éves az F-16-os" címet viseli.
Az első téma a "A katonai repülés 100 éve". A belga légierőt eredetileg 1909-ben alapították a belga fegyveres erők részeként, ezzel az első légierők egyike volt. 1913. április 16-án I Albert belga király rendeletére megalakították a belga hadsereg repülő karjaként aposztrofált repülő szakaszt és a repülő iskolát és ezzel kezdetét vett a máig tartó történet.
Az első világháború első küldetését 1914. aug. 3-án repülték, megfigyelő küldetésként a belga német határon. A háborúnak 4, nem teljesen feltöltött repülő századdal, 37 pilótával és megfigyelővel vágtak neki. A háború végére 200 repülővel és 12 századdal rendelkezett a belga légierő, amely már bombázó és felderítő bevetések teljesítésére is alkalmas volt. A repülők 125 légi győzelmet arattak az ellenséges ballonok és repülők felett.
A második világháborúnak 3 ezreddel vágtak neki, de a német légierő 1940 májusában megsemmisítette ennek nagy részét. Az Egyesült Királyságban a királyi légierő részeként egy repülőszázadot hoztak létre a belga kapituláció után. Ebben a században repültek a belga pilóták Spitfire és Typoon gépeken a háború végéig.
1946. október 15-én vált független egységgé a légierő. A hidegháború alatt a belga légierőben is beköszöntött a jet korszak, aminek eredményeként egy sor típust rendszerbe helyeztek: F-84, F-104, Alpha Jet, F-16 stb.
A hidegháború után a belga kormány nagyfokú leépítésekről döntött, ezért több egységet megszüntettek. Jelenleg az F-16 MLU a fő típusuk, amelyből kb. 54 darabot tartanak szolgálatban két ezredben Florennes és Kleine Brogel bázisokon. Alapfokú kiképzésre Aermacchi SF.260-et használnak, haladó képzésre pedig Alpha Jet-et. Az Alpha Jet-ek franciaországi Cazaux-ba települtek, ahol a francia kiképzőkkel dolgoznak együtt. A jövő a jelenlegi tervek szerint az F-35-ösé, amelyet 2020 környékén akarnak rendszeresíteni.
A szállítóknál megtalálhatjuk a C-130 H verzióját, de alkalmaznak Airbus A321-et is. A jövőben az Airbus A400M-et fogják rendszeresíteni, amely kiválthatja a Herculeseket. Helikopter fronton sem állnak rosszul hozzánk képest, mert mostanában rendszeresítik az NH-90-es, amely leváltja a Sea Kingeket és az Alouette III-akat. Ezenfelül még üzemeltetik az Agusta A109-est, amely egy példányával látványos bemutatót tartanak.
Látható, hogy minden fronton próbálják fejleszteni a haderejüket, ami manapság egy irigylésre méltó dolog.

A repülőnap második témája a "40 éves az F-16-os". Már 40 éve annak, hogy a General Dynamics által tervezett F-16-os Fighting Falcon teljesítette első repülését. Abban az időben még a legmerészebb álmokban sem szerepelt, hogy 40 év után is gyártásban marad a típus és 26 ország légierejében alkalmazzák. Talán a legsokoldalúbb harci repülő a piacon és újabb és újabb változatai jelennek meg.
Megjelenésekor számos újdonságot tartalmazott, amelyekkel megelőzte korát: elektronikus kormányvezérlő rendszer, kilátást nem akadályozó buborék kabintető, döntött katapultülés, HOTAS, stb. Ez az első olyan harci repülőgép, amelyet aerodinamikailag instabilra terveztek. Az instabilitás miatt jobb a manőverező képessége, mint egy stabil gépnek. Mint mindennek, ennek is ára van ez pedig az, hogy repülésirányító számítógéppel (FLCC) kell kordában tartani az instabilitást.
A típus töretlen népszerűségnek örvend, hiszen több mint 4000 darabot gyártottal már belőle és az üzemeltetők eddig kb. 71 igazolt légi győzelmet értek el e típussal.
1975-en Belgium, Dánia, Hollandia és Norvégia közösen döntött arról, hogy a kiöregedő F-104 Starfighter leváltására F-16-osokat szereznek be. Belgium első körben 116 példányt rendszeresített, melyeket Belgiumban a SABCA cég licensz alapján gyártott le. Mivel elégedettel voltak a típussal, ezért 1983-ban további 44 példányt rendeltek meg. Viszont az MLU korszerűsítést már csak 90 példányon hajtották végre. Jelenleg 54 példányt tartanak hadrendben két légi bázison.
Az évforduló apropóján szinte az összes európai F-16-os üzemeltetőt meghívták a szervezők, ezért láthatunk felénk ritkábban látható példányokat is, például portugál vagy dán példányt, de a török gép se járt mostanában Kecskeméten.

A belga légierő demó csapatában több formáció tartozik, ezek közül a leismertebb az F-16-os csapat, de az A109-es és Red Devils is ide tartozik. Az F-16-ossal kb 1979-óta tartanak rendszeresen bemutatókat, amely már megfordult Európa szinte összes országában. Jelenleg az MLU korszerűsítésen átesett FA-84-es F-16-ost használják, amely speciális festéssel rendelkezik. A pilóta Avi Renaud "Grat" aki idén már 3. idény óta a bemutató pilótája a Belga légierőnek. Jelenleg több mint 2000 óra repült idővel rendelkezik amelyből 1600-at F-16-oson repült. A 350. század tagja, amely Florennes-ben állomásozik.

Források:
1. www.belgianairforcedays.be
2. wikipedia.org

Résztvevő(k):
  Ország Csapat Típus Megjegyzés
  B   F-16 Solo display   F-16   D   
  ITA   Frecce Tricolori   MB-339A/PAN   D   
  NL   F-16 Demo Team   F-16AM   D   
  Eng   Red Arrows   Hawk T1   D   
  FR   Patrouille De France   Alpha-Jet   D   Csak 2014-09-14
  B   A109 Display Team   A109   D   
    AUT   Saab J105   Saab J105   D   
    B   F-16   F-16   S/D   
    B   C-130H   C-130H   D   
    B   Sea King   Sea King   D   
    B   Alpha Jet   Alpha Jet   D   
    B   Red Devils   SF260   D   
    B   B-Hunter      S   
    B   Agusta A-109   A-109   D   
    B   Embraer ERJ 135   ERJ 135   D   
    B   NH-90   NH-90   D   
    B   The Victors Formation Team   ?   D   
    B   T-28B Trojan   T-28B   D   
    B   Hawker Fury   Hawker Fury   D   
    CAN   F-18 Hornet   F-18   D   
    CZ   Mi 24 Hind   Mi-24   D   
    CZ   Mi 171   Mi-171   D   
    CZ   L-159 Alca   L-159   S   
    DEN   F-16   F-16   S   
    F   Breitling Jet Team   L-39   D   
    F   Navale Rafale   Rafale   D   
    F   Ramex Delta   Mirage 2000N   D   
    F   Demo Rafale   Rafale   D   
    GR   Demo Team Zeus   F-16C Block52+   D   
    ITA   Typhoon   Eurofighter/Thypoon   D   
    JOR   Jordanian Falcons   Extra 300   D   
    NL   Hawker Hunter Demo Team   Hawker Hunter   D   
    NL   Spitfire   Spitfire   D   
    N   P3 Orion   P-3   S   
    N   T-33   T-33   D   
    P   F-16   F-16   S   Csak 2014-09-13
    SK   MiG-29   MiG-29 AS   S/D   Csak 2014-09-13
    CH   Swiss Air Force PC-7 TEAM   PC-7   D   
    CH   Super Puma Cougar   Super Puma   D   
    S   Bleriot XI   Bleriot XI   S/D   
    S   Fokker D VII   Fokker D VII   S/+   
    TR   Solo Turk   F-16   D   
    UAE   Al Fursan   MB-339A   D   
    ENG   Falcons Parachute Team      D   
    ENG   BBMF DC3 (Dakota)   DC3   D   
    ENG   Lynx (NAVY Blackcats - Solo)   Lynx   S/D   
S: Statikus
D: Dinamikus
S/D: Statikus és dinamikus
2014-04-13 21:04:25
  Link
 
Kezdőlap Hírek Repülőnapok Pilóták, Kötelékek Képek Beszámolók Hírlevél Kapcsolat